fredag, november 21, 2008

Twilight.

Som sagt så såg jag Twilight igår på smygpremiären. Det är en film baserad på Stephanie Meyers bok Om Jag Kunde Drömma (eller Twilight på egelska då). Jag måste säga att jag är positivt överaskad. Det var nog den bästa filmatiseringen av en bok som jag någonsin sett. Ja, för ni vet ju hur man har en tendens att ta bort viktiga delar från boken i filmen i vanliga fall, men i Twilight så kunde jag inte något av större värde som var borttaget. Visst var det saker som var ändrade, som till exempel på vilken plats ett visst samtal utspelade sig och liknande, men inget som störde. Det är ett stort plus.

För mig som är ett stort fan av böckerna i Twilight-serien kändes att se filmen som att träffa chattkompisar som du tycker att du känner jätteväl på riktigt för första gången och upptäcka att de är precis som du tänkt dig och ser ut precis som du trodde. Jag tycker det är helt sinnessjukt hur bra de lyckats med skådespelarna. Typ alla ser ut precis som jag tänkt mig dem. Plus att de flesta är sjukt snygga.

Jag stör mig dock lite på att man i alla recentioner jag läst idag (Sydsvenskan, Metro, City) så jämför man Twilight med Låt Den Rätte Komma In. Andledningen till att det stör mig är att jag tycker att det är två helt olika sorters filmer. Bara för de båda handlar om vampyrer så tycker inte jag de borde jämföras. För det första så är Låt Den Rätte Komma In en svensk film. Bara det gör att de inte borde jämföras. Och så handlar den om barn och Twilight om äldre tonåringar. En viss skillnad i relationen kanske? Och dessutom så är det inte samma sorts vampyrer.
Nu har jag i och för sig inte sett Låt Den Rätte Komma In eller ens läst boken, så jag borde egentligen inte uttala mig om något som jag personligen egentligen inte vet. Men min syster har på sätt och vis bekräftat att jag inte är helt ute och cyklar.

Jag tänker inte berätta vad som händer i filmen i respekt mot mina kompisar som ännu inte sett den, men jag säger bara att om ni har planer på att se filmen så tycker jag ni ska läsa boken först. Det gör det till en helt annan upplevelse. Det märks ganska tydligt att vissa av dem som recenserade filmen inte hade läst boken och därför inte fick riktigt samma upplevelse som vi som knarkat Twilight-serien och jublar och applåderar varje gång en av karaktärerna kommer in första gången.

För att summera det jag sagt: Läs boken, se filmen. Sjukt värda båda två, helst tillsammans.

Så, nu innan jag börjar upprepa mig för mycket.
God natt och hatten av.

Inga kommentarer: