fredag, april 17, 2009

Because I'm Audrey Horne, and I get what I want.



Ännu en dag i vanlighetens tecken har passerat. Gå upp lite för sent, klä på sig, dricka kaffe, fixa håret, sminka sig, springa till bussen, ha lektion osv, osv, osv.
Men idag var vi som var där från Mode/reklamdelen på foto på en utställning. Den var fin. Där fanns, mitt bland alla foton, en dikt som jag först inte förstod, men jag kände att den var så jag. Och när guiden berättade vad den handlade om, så föstod jag precis vad den betydde. Vacker är den och här har ni den i alla fall:

Thirty spokes share the wheel's hub;
It is the holes between that makes it useful.
Shape clay into a vessel;
It is the space within that makes it useful.
Open doors and windows in a room;
It is the holes which make it useful.
Therefore benefit comes from what is there;
Usefulness from what is not there.

- Lao Tse, Tao Te Ching

Fattar man så fattar man, och tolkningen är individuell, men jag finner i alla fall mycket mening och sanning i den. Materialismen tar överhanden, men jag säger absolut inte att jag är ett undantag. Jag är nog en av de värsta jag känner.

Jag dissar dagens outfit idag, för jag har typ bara fått kläderna och har på mig. Men ni kan ju titta bäst ni vill, eller nått.

Twin Peaks igår, twin peaks ikväll. Cooper är min man och Audrey är sötast Y

Inga kommentarer: